Etiske retningslinjer
Desse retningslinjene dekkjer kjerneområde som innkjøp, myndighetskontakt og pleie av forretningsforbindelsar/kundar og generelle tema som gåver, interessekonflikter og korrupsjon.
Utdrag frå NIK kvalitetssystem;
Overordnet
Bedriften og dens ansatte skal utøve sin virksomhet innenfor samfunnets lover og regler. Lovbestemte krav skal overholdes, og vi deltar ikke i ulovlig samarbeid eller konkurransehindrende aktiviteter. Vi stiller like store krav til våre leverandører som til oss selv.
Følgande krav gjeld i Eid Elektro AS
- Bedriften skal tilby et sunt og trygt arbeidsmiljø med like muligheter for alle, uavhengig av rase, etnisitet, religion, alder eller seksuell legning.
- Bedriften respekterer sine ansattes rett til organisering.
- Våre ansatte skal ikke motta tjenester og gaver av større verdi fra kunder og leverandører. I tvilstilfeller skal leder for forretningsenheten konsulteres.
- Ved deltakelse på arrangementer i andres regi skal faglig innhold vurderes, og bedriften skal fortrinnsvis dekke kostnadene for egne deltakere.
- Vi skal vise måtehold i egne representasjonsaktiviteter, og tilstrebe program med faglig innhold og verdi for deltakerne.
- Bedriften skal overholde gjeldende konkurranselovgivning. Kunder og leverandører skal behandles rettferdig.
- Vi skal ikke, direkte eller indirekte, tilby, love, etterspørre, kreve eller godta ulovlige eller urettmessige penger eller gaver til personer eller selskap for å påvirke til konkurransemessige fordeler.
- Regnskapsmessige transaksjoner skal rapporteres korrekt, ihht. god regnskapsskikk og anerkjente prinsipper.
- Våre ansattes adferd er avgjørende for bedriftens omdømme. Ledere har et overordnet ansvar for å utøve ledelse som skaper en kultur der ryddig adferd anerkjennes, settes pris på og etterleves av alle ansatte.